Speltekniker

Lagens lilla arm
Detta är ett västernlajv.
Lagen finns bara om den får tillfälle att upprätthållas, och knappt även då. Så var inte rädd för att råna banken/kyrkan/telegrafstationen. Och var jättegärna uppenbar med att du har gjort det! Slå på stort på Saloonen, satsa en rejäl summa i pokerturneringen, etc.

Men kom ihåg att det finns konsekvenser.
Att bli indragen i maktspelet mellan banditgängen har sina nackdelar samtidigt som det kan vara fördelar. Att t ex vara med i en duell och förlora innebär att din karaktär är ospelbar och kanske ej kan brukas senare på lajvet. Det gör att du förmodligen behöver mer än EN karaktär på årets lajv om du tänker vara ohederlig eller modig.

Saloonen
Saloonen är en knutpunkt där byn samlas efter solnedgång. Så se till att dra dit! Ta med dig handarbete, spela lite poker, sjung psalmer eller ta med eget sånghäfte, etc. Om du kan komma på någonting att göra, så gör det i saloonen. Det är ingen saloon om den bara används till måltider! Köp alkoholfri Whisky i baren eller ställ dit din egen premium och köp för inlajvpengar.

Göra upp saker i förväg
Ibland kommer du att se folk slåss och bråka. Detta ser givetvis coolt ut om det sker spontant, men det är ännu lättare att få till en snygg scen om ni pratar om det i förväg! Ska du däremot smyga dig på din motståndare för att på nära håll avlossa ett skott i magen eller huvudet uteblir själva överraskningsmomentet ifall man gör upp detta i förväg. Vad som är bäst beror alltså på situationen och syftet med “scenen”.

Öppet spel och skvaller
Information är till för att komma ut. Prata gärna lite för högt och lite för öppet om saker som inte bör komma ut. Har du skvaller om en person? Se till att sprida detta. Detta gör att flera personer får ta del av intrigerna och öka tempot i intrigerna.

Telegrafen
Telegrafen är ett av arrangörernas verktyg för att få sprida information som behövs för att driva intrigen vidare. Genom att skicka telegram till spelarna kan spelarna få reda på vad som händer utanför Slow River. Det är också det enklaste sättet för spelare att interagera med arrangörerna kopplat till intrigerna samt att få fram uppgifter om personer i och utanför Slow River. Pinkertonagenten kanske får information som kan koppla en person i Slow River till ett ouppklarat mord. Den utblottade kortspelaren kanske lyckas övertyga sin mor om att telegrafera ännu mer pengar. Eller så får du reda på att mannen du just ska gifta dig med är en känd sol-och-vårare.

NPC
Non-player characters (NPCer) är ett sätt för arrangörerna att påverka intrigerna och ge deltagarna “statister” att spela mot. Förhoppningen är dock att det i så liten grad som möjligt ska märkas vad som är en sidokaraktär och vad som är en NPC. En NPC kan vara.

1.    En karaktär som spelas under hela lajvet och som i stort inte skiljer sig från en vanlig karaktär mer än att den fyller en avgörande roll för lajvet och att rollen är mer eller mindre skapad av arrangörerna.
2.    En sidokaraktär som dyker upp under delar av lajvet och som fyller en väldigt tydlig funktion.
3.    En ren överfallsstyrka. Det kan vara ett gäng banditer, diligensvakter, indianer etc

Tid
Tidpunkten för lajvet är September 1866. Men det som händer i Slow River är inte alls datumberoende. Istället använder sig lajvet av något som kallas “Krullig Kronologi”. Det betyder att det mellan två lajv kan ha gått en vecka för en karaktär medan det har gått tre år för en annan. Man kan ha känt en person i flera år och ha bott i Slow River hela tiden, vara väl hemmastadd i regionen osv utan att ha varit där på lajvet eller interagerat med andra deltagare. En annan karaktär kan ha precis lämnat lajvet och fortsätter direkt där den var förut.