Hoppa till innehåll
Död mans hand
Meny
  • Välkomna till Slow River
  • Detta är Död Mans Hand
  • Detta har hänt
  • Praktiskt
    • När/Var/Hur
    • Anmälan till DMH 2025
    • Åldersgränser
    • Boende på lajvet
    • Kontakta Arrangörer
      • Omnes Mundi
  • Fiktionen
    • Världen
    • Religion
    • Marknadsdag
    • Makten i Slow River
    • Pengar
    • Könsroller och Diskriminering.
    • Speltekniker
      • Telegrafen
      • Regler För handel
      • Regler för inmutningar
      • Handelsstationen
      • Brott och straff
      • Regler för Strid och skada
      • NPC
    • Verksamheter
      • Saloon
      • Junky News
  • Regler
    • Svensk lag
    • Trygghet och likabehandling
    • Praktiskt och Säkerhet
    • Vapen
    • Alkohol
  • Utrustning
    • Tält och Lägerutrustning
    • Sovsaker
    • Vapen
    • Skor
    • Kläder
Meny

Stridsregler

Publicerad den 28 januari, 201717 februari, 2021 av Per Bodin

Regler för strid

Huvudregel
Tro det eller ej, men ingen dör av att bli skjuten med ollonskott.
(tack Björn Helgesson för den underbara meningen)Vi använder oss av ett system som vi kallar för DBS (Du Bestämmer Själv)DBS innebär att det är alltid den som blir träffad som avgör vad konsekvenserna blir av träffen. Oavsett om det är av en kula, pil, gift eller brödkavel.

Två sätt för strid
Det finns två sätt strid kan ske på. Det ena är helt oförberett och det andra är en planerad strid.

Oförberedd strid
Tänk redan nu igenom hur du vill att din rollperson skall klara sig ur en oförberedd strid. Det kan vara ett bakhåll, fusk under ett pokerspel eller ett gräl som urartar. Eftersom du inte kan bestämma vad som skall hända med din motpart, så måste du tänka igenom vad som skulle kunna tänkas hända med din rollperson.

En van slagsmålskämpe kanske kan klara sig bättre än en oerfaren. Ibland så kan dock den mest oerfarna få till en lyckoträff och fälla den tuffaste motståndaren.

Planerad strid
Vill man ha en viss utgång av en strid, så är det bättre att planera den i förväg. Prata med din motståndare innan eller under lajvet innan striden och kom överens om utgången. Revolverdueller blir mest effektfulla om bägge parter vet hur den kommer att förlöpa. OBSERVERA! att all form av fysisk strid skall regisseras i förväg!

Att slå någon medvetslös
Om du vill slå någon medvetslös, så kan man slå sitt offer lätt på axeln med ett boffervapen (vapen gjort i latex) och säga ordet Nock.

För att slå någon medvetslös med sin revolver så håller man revolvern i ena handen och lägger den andra på offrets axel och säger Nock. Använd aldrig din revolver till att slå med. Om du inte har en som är gjord i latex vill säga.

Enligt DBS systemet är det dock upp till offret att bestämma hur vida denne reagerar på attacken. Om offret inte blir medvetslös, så kanske det finns en väldigt bra anledning till detta. Lös sådana saker med en snabb off diskussion.

Det kan dock vara viktigt för någons handling att just du blir medvetslös vid ett visst tillfälle, så var inte för träskallig.

Om du blir medvetslös, så minns din rollperson inget av händelserna under medvetslösheten.

Håll i minnet att DMH först och främst är ett intriglajv och inte ett bofferlajv. Använd Nock restriktivt och bli inte sur om det inte alltid funkar.

Död mans hand
Död Mans Hand är en lajvkampanj i westernmiljö som arrangeras av föreningen Berghems Vänner. 

Lajvet utspelar sig i den fiktiva staden Slow River, i den fiktiva delstaten Minnekapi. I världen finns det mesta som du associerar med Vilda Västern. Det finns gunslingers, gruvmagnater, kofösare, bönder, charlataner, präster, affärsmän, gamblers och banditer. Slow River ska vara en plats som är relativt trygg för en laglydig karaktär, åtminstone dagtid, men där skogen utanför Slow River ska vara farlig och full med banditer och där du, om du spelar hårt, också riskerar att råka ut för konsekvenser.

© 2025 Död mans hand | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema