Hoppa till innehåll
Död mans hand
Meny
  • Välkomna till Slow River
  • Detta är Död Mans Hand
  • Detta har hänt
  • Praktiskt
    • När/Var/Hur
    • Anmälan till DMH 2025
    • Åldersgränser
    • Boende på lajvet
    • Kontakta Arrangörer
      • Omnes Mundi
  • Fiktionen
    • Världen
    • Religion
    • Marknadsdag
    • Makten i Slow River
    • Pengar
    • Könsroller och Diskriminering.
    • Speltekniker
      • Telegrafen
      • Regler För handel
      • Regler för inmutningar
      • Handelsstationen
      • Brott och straff
      • Regler för Strid och skada
      • NPC
    • Verksamheter
      • Saloon
      • Junky News
  • Regler
    • Svensk lag
    • Trygghet och likabehandling
    • Praktiskt och Säkerhet
    • Vapen
    • Alkohol
  • Utrustning
    • Tält och Lägerutrustning
    • Sovsaker
    • Vapen
    • Skor
    • Kläder
Meny

Skador

Publicerad den 28 januari, 201717 februari, 2021 av Per Bodin

Skador

 

Upp till var och en
Vi använder oss inte av kroppspoängsystem eller något sådant. Det är upp till var och en att avgöra hur stora skador man fått, hur påverkad man blir och hur fort de läker. Vi har teaterblod och de skadade brukar vara mer blodiga efter att Doc har undersökt dem.Spela dock på dina skador som om de vore verkliga och eventuella men kommer ge folk något att prata om under kommande lajv. Mer information finns att finna i reglerna om strid


Verklig eller fejkad skada

Om man är osäker på om någon spelar skadad eller är skadad på riktigt, så fråga helt enkelt. Är det en allvarlig skada, så ropa SKARP SKADA och skicka om möjligt någon efter mer hjälp. Det finns många vårdutbildade på lajvet och utrustning finns bl a i saloonen.

Är det en fejkad inlajv skada, så fortsätter man att spela. Du som spelar skadad, bli inte arg för att någon går off (slutar spela). Förmodligen har du spelat din roll väl och borde ta det som beröm istället.

Om du blir skadad på riktigt och har möjlighet, så använd orden:
SKARP SKADA.

Döden
Bli inte sur om ditt välplanerade bakhåll inte dödar ditt offer. Ditt offer har kanske arbetat i månader på sin rollperson,  lagt ner mycket pengar på sin utrustning, byggt upp en status under flera lajv och kanske inte vill se sin rollperson på kyrkogården.

Fridsamma rollpersoner hamnar oftast inte i livsfarliga situationer medan banditer och sheriffer har en högre sannolikhet för en plötslig död. Om din rollperson ligger i riskgruppen för plötslig död, ta med en extra rollperson och kläder till lajvet. Den extra rollpersonen behöver inte föranmälas, utan är bara till för att kunna närvara under resten av lajvet.

Om man dör så spelar man död tills man hamnar på ett avskilt ställe där man kan vakna ostört och sedan ta sig till sitt hus eller tält för att byta om.

Död mans hand
Död Mans Hand är en lajvkampanj i westernmiljö som arrangeras av föreningen Berghems Vänner. 

Lajvet utspelar sig i den fiktiva staden Slow River, i den fiktiva delstaten Minnekapi. I världen finns det mesta som du associerar med Vilda Västern. Det finns gunslingers, gruvmagnater, kofösare, bönder, charlataner, präster, affärsmän, gamblers och banditer. Slow River ska vara en plats som är relativt trygg för en laglydig karaktär, åtminstone dagtid, men där skogen utanför Slow River ska vara farlig och full med banditer och där du, om du spelar hårt, också riskerar att råka ut för konsekvenser.

© 2025 Död mans hand | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema