Skador
Vi använder oss inte av kroppspoängsystem eller något sådant. Det är upp till var och en att avgöra hur stora skador man fått, hur påverkad man blir och hur fort de läker. Vi har teaterblod och de skadade brukar vara mer blodiga efter att Doc har undersökt dem.Spela dock på dina skador som om de vore verkliga och eventuella men kommer ge folk något att prata om under kommande lajv. Mer information finns att finna i reglerna om strid
Verklig eller fejkad skada
Om man är osäker på om någon spelar skadad eller är skadad på riktigt, så fråga helt enkelt. Är det en allvarlig skada, så ropa SKARP SKADA och skicka om möjligt någon efter mer hjälp. Det finns många vårdutbildade på lajvet och utrustning finns bl a i saloonen.
Är det en fejkad inlajv skada, så fortsätter man att spela. Du som spelar skadad, bli inte arg för att någon går off (slutar spela). Förmodligen har du spelat din roll väl och borde ta det som beröm istället.
Om du blir skadad på riktigt och har möjlighet, så använd orden:
SKARP SKADA.
Döden
Bli inte sur om ditt välplanerade bakhåll inte dödar ditt offer. Ditt offer har kanske arbetat i månader på sin rollperson, lagt ner mycket pengar på sin utrustning, byggt upp en status under flera lajv och kanske inte vill se sin rollperson på kyrkogården.
Fridsamma rollpersoner hamnar oftast inte i livsfarliga situationer medan banditer och sheriffer har en högre sannolikhet för en plötslig död. Om din rollperson ligger i riskgruppen för plötslig död, ta med en extra rollperson och kläder till lajvet. Den extra rollpersonen behöver inte föranmälas, utan är bara till för att kunna närvara under resten av lajvet.
Om man dör så spelar man död tills man hamnar på ett avskilt ställe där man kan vakna ostört och sedan ta sig till sitt hus eller tält för att byta om.